Instagram härmar Snapchat

Instagram mobil skärmDen digitala världen utvecklas mer och mer och konkurrensen mellan olika stora applikationer och sociala medier blir allt större. Företagen gör nu allt för att vinna över användare från andra och metoderna blir bara fulare och fulare. Det senaste i kriget mellan Instagram och Snapchat är att först nämnda kopierat en grundläggande funktion i Snapchat rakt av.

I tidigare blogginlägg har vi skrivit om hur det kan kännas att bli taggad i mindre charmerande fotografier på Facebook, och hur jobbigt det kan kännas även om taggen tas bort. Nu ska det handla om en annan del av sociala medier, nämligen konkurrensen. För det är något som fullständigt håller på och ballar ur bland jättarna inom sociala medier, de köper upp varandra eller snor funktioner rakt av för att ta över konkurrenters användare.

Både stöld och smart

I början av augusti presenterades den nya funktionen på Instagram som låter folk lägga ut bilder och videor i 24 timmar. Stories heter den nya funktionen och den är alltså utöver den vanliga funktionen med att lägga ut bilder. Det fungerar även att rita och redigera bilder i Stories, precis som i applikationen Snapchat. Det är tydligt att Instagram har härmat Snapchat i det här fallet, vilket Instagram även erkänner. Ett klassiskt fult knep. Men, detta har visat sig vanligt förekommande bland sociala medier, att man kopierar funktioner från konkurrenter. Det är således smart av Instagram att öppet kopiera en funktion, men frågan är varför de gjort det. De har fortfarande över 500 miljoner användare jämfört med Snapchat 150 miljoner. Instagrams nya funktion kan göra att användare som funderat över att skaffa Snapchat nu struntar i det, eftersom funktionen redan finns i Instagram. Dock är det svårt att säga om Instagram Stories kommer ha någon långsiktig verkan, men det är solklart att det kommer göra det lite svårare för Snapchat att värva användare.

Här följer en guide på hur du kan använda nya Instagram Stories: